سفر به کویر ابوزید؛ یک روز پائیزی در دل کویر بکر و شهر زیرزمینی
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۸۲۱۱۶
فرارو- همه کویرها سروته یک کرباس نیستند. هر کویری جذابیت خاص خودش را دارد و به صرف وجود شن نمیتوان گفت: یک بار کویر رفته ام دیگر نمیروم. حتی اگر کلیت کویر چندان برایتان جذاب نباشد و یک بار سفر به کویر برای شما بس است، بهتر است همان یک سفر را به کویر ابوزید آباد بروید؛ کویری متفاوت و نسبتا دست نخورده که علاوه بر افق زیبا و شنهای روان شگفت آور، اماکن تاریخی جذابی دارد که سفرتان را کامل میکند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
چطور و چگونه به کویر ابوزید آباد کجاست؟ کویر ابوزید آباد بخشی از بیابان بزرگ بند ریگ در شمال ابوزید آباد است. کویر ابوزیدآباد در حدود ۳۰ کیلومتری جنوب شرقی کاشان قرار گرفته است.
برای سفر به کویر بی شک بهترین گزینه سفر با تورهای کویرنوردی و طبیعتگردی حرفهای است. سفر تنها یا کم تعداد به کویر کمی دشوار است، آنهم کویر ابوزید آباد که دسترسی سخت تری نسبت به کویرهای معروف مرنجاب و مصر دارد. در آبان و آذر ۹۸ تورهای یک روزه سفر به کویر ابوزی آباد از ۱۴۰ تا ۱۸۰ هزار تومان قیمت خورده است. برای تور سفر دو روزه لوکس با اقامت در کاروانسراهای تاریخی حدود ۶۵۰ هزار تومانی باید خرج کنید.
اما اگر برای خودتان دارو دستهای دارید و با خودوری شخصی میروید، از تهران تا این کویر با خودروی شخصی ۴ ساعت راه دارید. مسیر دسترسی از اتوبان تهران-قم آغاز میشود و با عبور از قم و با ادامه راه در آزادراه امیرکبیر یا جاده قم-کاشان وارد شهر کاشان شوید، در کاشان وارد بلوار قطب راوندی شده و با ادامه مسیر در بلوار ملاصدرا به یک دو راهی میرسید که در سمت چپ شما قرار دارد. وارد به سمت چپ بپیچید تا با ادامه مسیر به ابوزیدآباد میرسید.
ابوزیدآباد که به پایتخت گویشهای کهن ایران هم معروف است در نزدیکی آران و بیدگل قرار دارد و مردم منطقه به گویش "بیذوی" صحبت میکنند. نام این منطقه در زبان محلی، بیذُوُی است و مردم آن را بوزآباد میخوانند. این کویر هم به خاطر تاریخ اسرار آمیزش و هم به خاطر آرامش و تپههای شنی زیبایش بسیار مورد توجه قرار گرفته است. میتوانید روی این تپهها بدوید یا اینکه بایستید و به افق خیره کننده مقابل خیره شوید و تا دوردستها سکوت را ببینید و یکدستی را بچشید. شب کویر هم که جان میدهد برای خلوت و خود را دوباره دیدن و کلی ستاره چیدن.
البته اگر دسته جمعی به کویر ابوزیدآباد رفته باشید و خیلی در این فازهای خلوت نیستید میتوانید تا صبح پای آتش بنشینید و سکوت تاریک کویر را با قهقهها و درد دل هایتان بشکافید.
شانس آورده ایم که هنوز این کویر خیلی پا نخورده است و تورها هرروز به آن هجوم نمیآورند. بنابر این پوشش گیاهی و حیوانی آن مثل گذشته نسبتا بکر است. یکی از بکرترین نقاط در کویر ابوزیدآباد، کویر ناب یا سیازگه (ریگ سیاه) است که در ۸ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد. این منطقه از دور سیاه دیده میشود به همین دلیل مردم محلی آن را به این نام میخوانند.
جاذبههای دیدنی منطقه کویری ابوزیدآباد این منطقه بیشتر در شمال آن و در امتداد جاده خاکی به طول ۲۵ کیلومتر واقع شدهاند. در فاصله حدود ۸ کیلومتری شهر تپه شنهای روان دیده میشوند، ولی برای رفتن به تپههای بزرگتر و زیباتر باید مسیر کویر و کنارگذر دریاچه نمک چال عروس را طی کرد. در این منطقه میتوانید عکسهای به یادماندنی کویری بگیرید. طلوع و غروب خورشید در این منطقه، بهترین فرصت برای عکاسی و ثبت زیباییهای طبیعت کویر است
گفتنی است پوشش جانوری منطقه شامل حیواناتی مانند شاهین، عقاب، خرگوش، روباه شنی، گربه شنی، شغال، گرگ، جرد، هوبره انواع آگاما و مار، لاسرتای مرنجابی، پامسواکی و... میشود.
جاذبههای کویر ابوزید آباد؛ یک به یک ۱- کاروانسرای تاریخی ابوزید آباد
در سفر به کویر ابوزید آباد غصه اقامت را اصلا نخورید. اگر از خوابیدن در چادر و کمپ کردن دل خوشی ندارید کاروانسرای ابوزید آباد میتواند به دادتان برسد. کاروانسرای ابوزیدآباد از معدود کاروانسراهای تاریخی در ایران است که هنوز هم کارکردی اصلی خود به عنوان یک مکان اقامتی را حفظ کرده است. این کاروانسرا بیش از ۴۰۰ سال قدمت دارد و در زمان صفویان بنا شده است. کاروانسرای ابوزیدآباد با هشت ورودی در یک طبقه بنا و با مساحت ۲۲۰۰ متر بنا شده است. ارتفاع دیوارهای آن به ۸ متر میرسد و از ۸ برج و بارو به عنوان حایل دیوارها بهره میبرد. این کاروانسرا چهار انبار یا اصطبل بزرگ دارد و تا همین ۶۰ سال پیش هم از شتربانان در یزد و اصفهان در این کاروانسرا اطراق میکردند. در دکوراسیون و چیدمان داخلی اتاقها از فرشهای دست باف و رختخوابهای سنتی با الیاف طبیعی استفاده شده.
۲- شهر زیرزمینی اویی
شهر زیرزمینی اویی یکی از قدیمیترین شهرهای زیرزمینی دنیا به شمار میرود. قدمت این شهر تاریخی به قبل از اسلام و احتمالا به اوایل دوره ساسانی برمی گردد. شهر اویی کاملا به صورت دست کن ساخته شده است. این شهر زیرزمینی در سال ۱۳۸۵، به صورت کاملا اتفاقی توسط فردی که در منزل خود در حال حفر چاه بوده، کشف شد. برای دیدن این شهر منحصر به فرد باید خود را به نوش اباد برسانید که فاصله زیادی از ابوزید ندارد. این شهر ساختاری پیچیده و متراکم با دالانهای باریک و تو در تو دارد. در این شهر زیرزمینی نحوه تهویه خاصی تعبیه شده است.
۳- قلعه کرشاهی
کسانی که قصد سفر به کویر ابوزید را دارند، رفتن به قلعه کرشاهی را هم در برنامهی سفر خود جا میدهند. این قلعه در فاصلهای حدود ۲۰ کیلومتری آبادی «متین آباد»، شمال شهرستان «بادرود» و نزدیک به ابوزید آباد قرار دارد. کرشاهی در قدیم به «گهر شاهی» و «قلعه دزدها» هم معروف بوده و در بین محلیها به «قلعه کر» شناخته شده است. معماری این قلعه جذابیت بالایی دارد؛ خاک شن از مصالح ساخت آن بوده و قسمتهای مختلف این بنا همچون ورودی، هشتی، اتاقهای زمستانی و تابستانی و…، خلاقیت معماری ایرانیان را به رخ میکشد. این قلعه حملات مغول را دوام آورده است برای سپری کردن شبهای کویر میتوانید با کمک راهبلدها سراغ این قلعه بروید.
از دیگر آثار تاریخی ابوزیدآباد میتوان به قلعه سردار، کاروانسرا و قلعه گرماب، قلعه، کاروانسرای سفیدآب، مجموعه تاریخی خواجه شامل مسجد، دو باب حمام، رختشویخانه و آب انبار با قدمت ششصد سال اشاره کرد.
همچنین خانههای تاریخی هویت پرسابقه این شهر را به نمایش میگذارد که مهمترین آنها خانههای مرتضوی، بیغمی، غلامی، باقری، فتاحی، سرافرازی و بیبی جانی است.
منبع: فرارو
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۸۲۱۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
رفاقتی در میان راهپیماییها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکههای زیرزمینی
در میان جلسه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری، یکباره صدای مهیبی به همهچیز پایان میدهد؛خبرها میگوید ۷۲ نفر از اعضای حزب شهیدشده و «علیاکبر» هم یکی از این ۷۲ نفر است؛ معلمی که پایه ثابت تمام جلسات و راهپیماییهای پیش از انقلاب بود و با اندیشه و خون خود، بسیاری را بیدار کرد.
به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکشنبه هفتم تیر سال ۱۳۶۰ در دفتر حزب جمهوری جلسهای برگزار شده و در میان شور عجیبی که میان حاضران برقرار بود، یکباره صدای مهیبی به همهچیز پایان میدهد؛خبرها میگوید ۷۲ نفر از اعضای حزب شهیدشده و «علیاکبر» هم یکی از این ۷۲ نفر است.
علیاکبر اژهای متولد سال ۱۳۳۱ بود و در درس فلسفه شهید دکتر بهشتی به طور خصوصی شرکت میکرد؛ پس از گرفتن لیسانس در دبیرستانهای احمدیه، فارابی وحکیم سنایی اصفهان به تدریس مشغول شد و فعالیتهای اجتماعی سیاسی خود را از سال ۱۳۴۴ در کانون علمی و تربیتی جهان اسلام شروع و پس از بسته شدن آن به دست ساواک در سال ۱۳۵۲، فعالیتهای خود را در مسجد امام علی(ع) اصفهان متمرکز کرد.
وی در همان دوره، نوشتههایی در نقد کتاب شناخت مجاهدین خلق نوشت و انتشار داد، منزلش پایگاهی برای فعالیت و برگزاری جلسات خصوصی بود، که چندین بار مورد هجوم و تفتیش ساواک قرار گرفت؛ همزمان با شروع انقلاب اسلامی از مدیران و مدرسان جلسات مذهبی جوانان در اصفهان بود و از این طریق به تربیت جوانان در اصفهان میپرداخت.
رفاقتی که در میان خیابانهای شهر شکل گرفتوی با اغلب گروهها و سازمانهای اسلامی ارتباط داشت و پس از تأسیس حزب جمهوری اسلامی، به عضویت شورای مرکزی حزب (شاخه اصفهان) انتخاب شد؛ حجتالاسلام احمد سالک که از دوستان قدیمی شهید اژهای است، میگوید که ارتباطش با خانواده شهید اژهای از قبل از پیروزی انقلاب اسلامی آغاز شد و صحبت را اینطور ادامه میدهد: با علیاکبر اژهای از همان قدیمالایام بودم بهویژه در فعالیتهای اجتماعی از جمله راهپیمایی که از مصلی اصفهان به سمت نقاط مختلف شهر حرکت میکردیم و به یاد دارم آنجا با شهید اژهای به سمت پل خواجو، خیابان نشاط و شکرشکن رفتیم و در نهایت به سبزه میدان رفتیم تا مجسمه شاه را پایین بکشیم که آنجا درگیری و تیراندازی صورت گرفت و سر شاه را زیر عبا گرفتم و در رگباری که نیروهای ساواک بسته بودند، به سمت منازل مردم رفتیم؛ شهید علیاکبر اژهای در این حرکت نقشی قابل توجه داشت.
وی با بیان اینکه مسئله بعد در جلسات تفسیر قرآن در مسجدعلی داشت و با ارتباطی که با جوانان داشت به تربیت نیروی انسانی پرداخت، ادامه میدهد: با شهید بهشتی نیز تیمی داشتیم و در این راستا شهید اژهای بهعنوان یک معلم دین و قرآن مطرح بوده و فعالیتهای مفصلی در تربیت نیرو داشت و سرنوشت این شهید در حزب جمهوری اسلامی رقم خورد و جزو ۷۲ شهید هفتم تیر شد.
این پیشگام انقلاب اسلامی با اشاره به نقشآفرینی روحانیت در تربیت دانشآموزان در دوره پیش از انقلاب اسلامی توضیح میدهد: نقشآفرینی روحانیت در پیروزی انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست؛ در اصفهان شخصیتهایی بودند که مبلغ انقلاب اسلامی بودند و در این راستا بسیاری از علمای اصفهان و کشور در پیروزی انقلاب اسلامی نقشآفرین بودند و باید گفت اعتماد مردم به روحانیت عامل سقوط حکومت شاه و ابزار مقابله با شیطان بزرگ و استکبار جهانی است، بر همین اساس امروزه نیز نقشآفرینی روحانیت از جمله رهبر معظم انقلاب در هدایت این حرکت بزرگ و انقلابی موثر است؛ امروزه شاهدیم بیش از ۷۰ دانشگاه آمریکا به حکومتشان اعتراض دارند یعنی یک گسل نسلی میان نسل جوان بیدار شده با سران استکبار جهانی بهوجود آمده و این موضوع جابهجایی قدرت را رقم میزند.
مبارزهای از جنس شبکههای زیرزمینیحجتالاسلام سالک با اشاره به نوع مبارزه فرهنگیان در دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان میکند: در اصفهان شبکههای زیرزمینی داشتیم که در تمام دبیرستانها، حوزهها، بازار و دانشگاه فعال بود؛ این فعالیت یک چهره بیرونی داشت که در آن تفسیر و معرفی قرآن به توده جوانان و نوجوانان آموخته میشد و در این راستا خودم در طول هفته ۱۳ مسجد را اداره میکردم و شهید اژهای نیز به همین صورت جلسات متععدی در رابطه با قرآن برگزار میکرد اما در مرحله دوم، انتخاب جوانان و نوجوانان با استعداد بود که آنها به جلسات مخفی در منازل دعوت میشدند و در آنجا توضیحات سیاسی، اجتماعی و حکومتی ارائه میشد.
وی با تاکید بر اینکه نقشآفرینی افرادی مانند شهید اژهای و مطهری در ارتقای بصیرت بوده که باید به این موضوع دقت کرد، یادآوری میکند: شرایط فعلی جامعه با پیش از انقلاب اسلامی تفاوت زیادی کرده و در این راستا امروزه امپراتوری رسانهها حکومت عوض میکند یعنی نمیتوانیم متناسب با شرایط زمانی و مکانی حرکت نکنیم، بر همین اساس نقشآفرینی معلمها و اساتید باعث ارتقای فهم و بصیرت نسل جوان نسبت به اسلام ناب و دشمنان میشود که رسالت بزرگی است و نیاز است افراد این حوزه پای کار بیایند.
معلم نمیتواند بیتفاوت باشداین پیشگام انقلاب اسلامی با یادآوری اینکه رشد بیداری گسترده جهان، ناشی از انقلاب اسلامی و نقش روحانیت است و بر این اساس معلمان نقشی مهم داشته و دارند که این مسئولیت نباید نادیده گرفته شود، عنوان میکند: شهید مطهری علیه اسرائیل فریاد میزد و امروز نیز اساتید و معلمان باید در مقابل این ظلم نسلکشی بینالمللی بایستند و این مورد جز با اطلاعرسانی مستند و اقناع جوانان و انس دادن آنها به متن دین اتفاق نمیافتد.
حجتالاسلام سالک با بیان اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی حکومتی نداشتیم اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی حکومت و تشکیلات داریم و بر این اساس تمام دستگاهها ماموریت و مسئولیت دارند و بر این اساس باید گفت مشکل اجرا داریم نه قانون، توضیح میدهد: ما باید نسل جوان فعلی را درک کنیم چرا که این مورد به نشست و گفتمان بر اساس سیاست چهره به چهره است و در این راستا باید با اهداف اقناعی و برطرف کردن سرپوشهایی که امپراتوری رسانه برعقل و ذهن ما گذاشته پیسش برویم یعنی باید با علوم شناختی اسلام را معرفی کنیم بر همین اساس مسئولان، اساتید، معلمان و روحانیت باید تلاش کنند مبارزهسرسخت در جنگ نرم داشته باشند چرا که معلم نمیتواند بیتفاوت باشد.
به گزارش ایمنا، باید گفت که در کتاب عشق معلمان شهید میتوان رمز تفسیر علم و شهادت و در سلوک عاشقانه آنها با خدا تدبیر وسعت جهاد را یافت چرا که حیات آنها در ۲ بعد مشهود است؛ یکی تعلیم علم و جنگ با جهل و نادانی و دیگری جنگ با دشمنان خدا و در ادامه این جهاد بود که خون پاک آنها به همراه اندیشه بیدارگرشان، هرکجا که ریخت سرداری از آنجا سر برآورد و قد کشید.